Akseptabelt resultat i et krevende år
I 2018 oppnådde Bertel O. Steen en omsetning på 15,89 milliarder kroner, som er konsernets nest høyeste omsetning noensinne (ned 5,3% fra 2017).
Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) ble 535 millioner kroner, og resultat før skatt endte på 269 millioner kroner.
Det totale nybilsalget av personbiler i Norge endte på 147 929 biler i 2018, en nedgang på 6,8% fra året før. Av dette var elbilandelen 31,2%, en kraftig vekst opp fra 20,8% i 2017.
- Bilbransjen er inne i sin største transformasjon siden Bertel O. Steen startet med bilsalg i 1907. Norge leder an internasjonalt i en rask elektrifisering av bilparken, og elektriske biler noterte seg for hele 31,2% av nybilsalget for personbiler i 2018. I vår portefølje har vi hatt begrenset tilgang til elektrifiserte biler i 2018. Dette har resultert i volumfall i nybilsalget vårt. Samtidig er det viktig at vi investerer i nye områder for å posisjonere oss mot fremtiden. I lys av dette leverer vi et akseptabelt resultat for 2018, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.
- Dette er faktorer som også påvirker Bertel O. Steen. Våre merker som Mercedes-Benz, Kia, Opel, Peugeot, DS og Citroën satser stort på elektrifiserte biler, og vi har rundt 13 000 kunder på ventelister for el-biler. Det blir viktig for oss i 2019 og inn i 2020 å sikre både kontrakter og leveringer på disse bilene, og det jobber vi utrettelig med mot fabrikkene. Vi er forberedt på at endringstakten fortsetter i raskt tempo og at også 2019 blir et krevende år for oss. Det er derfor viktig at vi har god kontroll på kostnadene våre, og at vi ruster oss for fremtiden med investeringer i infrastruktur, kompetanse og digital produktutvikling, sier Maarud.
Et krevende år for bransjen
2018 kan best karakteriseres som et krevende år for bransjen. Det er usikkerhet blant nybilkjøperne knyttet til forhold som teknologiendringer, bompenger og begrensninger i bruk av diesel og bensinbiler. Flere vurderer elbil, men ventelistene er lange og mange fabrikanter klarer ikke levere elbiler i det volum som det norske markedet etterspør. I tillegg skapte overgangen til den nye målemetoden WLTP ytterligere usikkerhet i markedet.
Investerer i fremtiden
Flere store investering i infrastruktur ferdigstilles i 2019. I mars overtok Bertel O. Steen sitt nybygde og moderne logistikkbygg som er sentralt plassert på Berger mellom Oslo og Gardermoen. I tillegg skal konsernets nye flermerke-forhandler på Lørenskog åpnes mot slutten av året.
For å møte endringene i bransjen, har Bertel O. Steen investert i utvikling av nye digitale tjenester. I 2018 har konsernet lansert bildelingstjenesten Otto i samarbeid med boligbyggelaget USBL, en tjeneste der bilen står parkert på borettslagets plass og beboerne kan leie og låse opp bilen ved hjelp av mobiltelefonen sin.
I tillegg tester Bertel O. Steen tjenesten Fleks, som er et enkelt og fleksibelt bilabonnement uten binding.
- Alle trenger måter å komme seg frem på, men folk har forskjellige behov når det gjelder bruk og eierskap til bil. Det er viktig for oss å utvikle tjenester som er tilpasset kundegrupper som ikke velger å eie egen bil på den tradisjonelle måten. Tjenestene er lansert i en skala der vi kan teste og lære mest mulig om fremtidens konsepter. Både Otto og Fleks synes jeg er gode eksempler på dette, og de har blitt positivt mottatt blant kundene, sier Maarud.
Lørenskog, 27. mars 2019