Bertel O. Steen: Perfekte elbiler for det norske markedet
Flere elbiler fra merkene Bertel O. Steen importerer vil være innertiere for det norske markedet.
På bilmessen i Paris neste uke, kommer det flere elbiler fra merkene Bertel O. Steen importerer, som vil være innertiere for det norske markedet. – Dette gir lyse utsikter, for vi vet jo at det er et stort sug i markedet, sier en fornøyd konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud.
Mercedes-Benz satser stort på elbiler framover. Den første er EQC – en stor elektrisk SUV. Bilen ble avduket i Stockholm 4. september og blir presentert på bilmessen i Paris. Det er ventet at den kommer i salg i Norge 2. kvartal 2019.
Kia Niro Electric er den nye familie-elbilen som alle venter på. Med rekkevidde på hele 485 km (etter WLTP), og med god plass til både passasjerer og bagasje, vil den bli en super familiebil. Kia Niro Electric har sin europalansering på Paris-messen. De første bilene er ventet til Norge i løpet av november.
Mindre kjent er det at PSA-gruppen, altså Peugeot, DS og Citroën, lanserer både ladehybrider og elbiler.
Åpner for å reservere DS elbil på messens første dag
Den overraskende elbilnyheten DS 3 Crossback E-Tense vil bli vist fram på messen. 2. oktober åpner Bertel O. Steen ved DS for reservasjon og bilen vil komme til Norge høsten 2019.
DS presenterer også sin X E-Tense, en elektrisk supersportsbil med 1360 hk, kupé på ene siden og kabriolet på den andre siden. Ikke akkurat en familiebil, men like fullt et bevis på at elektrisk drivlinje kan levere på alle behov.
I tillegg presenteres DS 7 plug-in hybrid. Dette er den første ladbare firehjulsdrevne SUV-en fra PSA på det norske markedet. DS 7 plug-in ventes å komme i salg i Norge sensommeren neste år.
Peugeot leverer mye nytt og ladbart
Peugeot, som til nå hovedsakelig har produsert biler med rene forbrenningsmotorer, kommer sterkt med flere ladbare modeller. Plug-in hybridene fra Peugeot blir kraftig motoriserte lavutslippsbiler. Modellene som er på vei vil få navnene Hybrid eller Hybrid4, alt ettersom modellen har firehjulsdrift eller ikke.
Peugeot har valgt å hedre 504 som ble lansert i 1968, med en kupéversjon av samme modell. Peugeot e-Legend concept forsterker merkets identitet samtidig med at den kombinerer nostalgi med den mest avanserte teknologien. Bilen er utstyrt med et 100 kWt batteri og rekkevidden er 600 kilometer (WLTP). Med hurtiglader kan bilen lades til en rekkevidde på 500 kilometer på 25 minutter. Den er også utstyrt med induksjonslader.
– Signalet fra oss som importør vil være at denne bilen vil kunne slå an i Norge, uttrykker Maarud, vel vitende om at en konseptbil ikke er garantert noen masseproduksjon.
Citroën kommer også med kontakt
Citroën overrasker også med en Hybrid-utgave av C5 Aircross. Dette er Citroëns første ladbare hybrid og kommer på det norske markedet i slutten av 2019.
Ventelister på populære elbiler
Til nå har både Kia Norge og Mercedes-Benz tatt imot forhåndsreservasjon på henholdsvis Kia Niro Electric og Mercedes-Benz EQC. Hele 5500 står på lista til Kia Niro El og 2200 har tegnet seg på lista til EQC.
Norske elbilfordeler har gitt landet et forsprang i elbilmarkedet. Med Paris-avtalens krav om CO2-kutt er det nå flere land som har økende elbil-salg. Dermed er det mange som konkurrerer om den begrensede mengden biler som blir produsert.
Konsernsjef Bjørn Maarud er nå spent på hvordan bilene blir fordelt på de ulike landene.
– Norges særstilling på elbil har gitt oss en sterk posisjon inn mot produsentene, og vi vet at Norge blir prioritert. Samtidig ser vi at etterspørselen etter elbiler øker i store markeder som Tyskland og Frankrike. Selv om vi jobber alt vi kan for å få så mange elbiler som mulig til Norge, er det derfor ingen garanti for at vi får nok biler på et tidlig tidspunkt, sier Maarud.
Den store strømmen med familieelbiler kommer i 2021
Regjeringen har garantert at elbilfordelene vil vare ut perioden, altså til og med 2021.
– Dette bidrar til å gi forutsigbarhet for kundene og bransjen, mener Bjørn Maarud. – Den store strømmen av familie-elbiler vil komme gradvis fra 2021 og utover. Vi er derfor opptatt av at norske politikere håndterer bilpolitikken på en forutsigbar måte framover i dialog med bransjen.
– At elektriske biler vil spille en stor rolle i fremtiden er det liten tvil om, og vi som bilimportør skal bidra så godt vi kan slik at norske bilkunder får mye spennende å velge i, avslutter Bjørn Maarud.
Lørenskog, 28. september 2018