Harald Frigstad

I 2020 økte Bertel O. Steen sin omsetning til 19 310 millioner kroner (15 027 millioner kroner i 2019) og realiserte et driftsresultat på 865 millioner, en vekst på 696 millioner kroner sammenlignet med 2019.
Resultat før skatt for konsernet endte på 797 millioner kroner (7 millioner i 2019). Driftsmarginen ble 4,5 prosent, opp fra 1,1 prosent i 2019. Konsernet har også gjennomført salg av utvalgte eiendommer med en bokført salgsgevinst på totalt 156 millioner kroner.

- Det er et godt resultat tatt i betraktning de utfordringer koronapandemien har gitt.  Resultatforbedringen viser at det er gjort et solid stykke arbeid i mange ledd. Nybilsalget var spesielt godt i andre halvår, salg av deler og tilbehør økte og konsernet hadde en sterk utvikling på bruktbil drevet frem av egne prosessforbedringer og et godt bruktbilmarked. Våre ansatte har gjort en formidabel jobb med å levere slike resultater samtidig som det er holdt et høyt nivå på smittevern slik at det er trygt for kunder å besøke oss. Dette resultatet gir oss et solid grunnlag for å utvikle virksomheten vår videre og gjøre oss mer robuste i en turbulent tid, sier konsernsjef Harald Frigstad.

Populære, elektriske modeller driver salget

Det norske totalmarkedet for personbiler endte på 141 412 nye personbiler i 2020, en nedgang på 0,7 prosent fra 2019. Av dette sto Bertel O. Steens merker for registrering av 21 157 nye personbiler. Det er for våre merker en oppgang på 6 571 enheter sammenlignet med 2019. Samlet sett ble 2020 dermed et godt år for konsernet når det gjelder salg av nye personbiler.

- En vesentlig årsak til de gode tallene for Bertel O. Steen er at Mercedes-Benz, Peugeot og Kia har levert et stort antall attraktive elbiler til Norge. Totalt solgte Bertel O. Steen hele 11 868 elektriske personbiler i 2020. Det er en betydelig økning fra 2 851 året før. Vår andel rene elbiler i personbilmarkedet endte med det på 56,1 prosent. Det er et godt bidrag til det grønne skiftet vi er inne i, sier Frigstad.

Av merkene til Bertel O. Steen, er det Mercedes-Benz som har den største fremgangen. Totalt ble det registrert 7 808 personbiler, der elbilen EQC sto for nær halvparten av disse. 2020 ble også et sterkt år for de ladbare hybridene, med hele 35 prosent av volumet til Mercedes-Benz.

Peugeot noterte seg for et av de beste årene i moderne tid for merket med en økning på nærmere 2 000 biler sammenlignet med 2019. De elektriske modellene Peugeot e-208 og e-2008 registrerte henholdsvis 1 866 og 1 457 enheter. Også for Citroën, DS og Opel har de elektriske modellene medført økning i salget.
Kia er et merke som i flere år har solgt godt med populære, elektriske modeller som Kia e-Soul og Kia e-Niro. Disse to bestselgerne gjorde det også skarpt i 2020, med drøye 1 000 flere registreringer enn i 2019.

Forbedring i den egeneide forhandlervirksomheten

Bertel O. Steen sine rundt 40 egeneide forhandlere i Norge, noterer en solid omsetningsøkning på 40 prosent til 13 024 millioner kroner (opp fra 9 289 millioner i 2019). Driftsresultatet i forhandlervirksomheten endte på 340 millioner kroner (-20 millioner i 2019). Driftsmarginen ble 2,6 prosent (-0,2 prosent i 2019).

- Forhandlervirksomheten vår har gjort et stort løft. Nye modeller har truffet godt i markedet, og bruktbilmarkedet har vært bra. Det er også viktig å trekke frem at en viktig årsak til resultatforbedringen er at det er utviklet bedre arbeidsprosesser innenfor nøkkelområder som nybil, bruktbil og servicemarked. Dette resulterer i bedre kundeopplevelser og en mer effektiv drift. Det gjør oss mindre sårbare for svingninger i nybilsalget. Her har vi fortsatt et potensial til å bli enda bedre, blant annet med bedre IT-løsninger, digitale støtteverktøy og bruk av data. Det skal bli enda bedre å være kunde og enklere å være ansatt i Bertel O. Steen. Dette vil vi fortsette å ha et sterkt fokus på i tiden som kommer, sier Frigstad.

God start på 2021

Så langt har 2021 også startet godt for Bertel O. Steen. Nybilsalget av konsernets merker har vært bra, og er fortsatt drevet av elektriske og ladbare modeller. Samlet ved utgangen av februar har konsernet en markedsandel på 21,3 prosent i totalmarkedet, og er med det importøren som så langt i år har registrert flest biler i Norge. Ordrereserven holder seg fortsatt på et høyt nivå, og det samme gjør salget av bruktbil. Det er også verdt å merke seg at for Bertel O. Steen utgjør elbilandelen i personbilsegmentet så langt i år hele 71 prosent, mot 45,1 prosent i fjor.

- Farten vår så langt i 2021 er god. Det skjer i en tid der flere regioner i Norge har betydelig smittespredning av korona og dermed er underlagt restriksjoner. Det knytter seg derfor usikkerhet rundt den videre utviklingen i 2021, spesielt med hensyn til koronapandemien og hvilke effekter den vil medføre. Et fortsatt sterkt fokus på smittevern i hele organisasjonen har derfor høyeste prioritet, sier Harald Frigstad.

Lørenskog, 25. mars 2021