Harald Frigstad

Omsetningen for bilvirksomheten til Bertel O. Steen endte på 22 717 millioner kroner (22 775 millioner kroner i 2021). Driftsresultat før ned- og avskrivninger (EBITDA) ble 1 059 millioner kroner (1 355 millioner kroner i 2021), mens EBITDA-marginen landet på 4,7 prosent (5,9 prosent i 2021). Resultat før skatt ble 751 millioner kroner (1 003 millioner kroner i 2021).

 – 2022 ble ikke fullt så sterkt som da vi slo alle rekorder i 2021, men jeg synes organisasjonen har all ære av resultatet med tanke på at det har vært et år preget av betydelig uforutsigbarhet på leveranser av biler, sier konsernsjef Harald Frigstad. 

Sterkt år for Mercedes-Benz

2022 ble det beste året i historien i antall nybilregistreringer for Mercedes-Benz i Norge med totalt 15 538 biler. Av disse var 10 500 personbiler, og 5 038 varebiler. På personbilsiden har Mercedes-Benz levert en rekke med populære, elektriske modeller, der EQC med 3 385 registrerte biler, EQA med 2 292 biler og EQB med 1 528 biler, har bidratt mest. Det er også en økning i den mer eksklusive klassen, der spesielt elektriske EQS skiller seg ut og nådde en solid milepæl med 581 registrerte biler.

- Bertel O. Steen har importert Mercedes-Benz til Norge siden 1929. Vi har tett kontakt med fabrikken og er imponert over den voldsomme satsningen de gjør på elektriske biler. Gode modeller sammen med et dyktig forhandlernett har skapt sterke resultater. Vi ser frem til å kunne tilby enda flere elektriske modeller fra Mercedes-Benz i tiden som kommer, sier Frigstad.

82 prosent hel-elektrisk

Hele 82 prosent av Bertel O. Steens salg av nye personbiler var hel-elektrisk i 2022, en betydelig økning fra 69 prosent i 2021. Kia bidro også godt til dette med modellene EV6 med 2 599 registreringer og Niro med 1 609 registreringer hvorav 999 var e-Niro, mens Stellantis-fabrikkens bestselgere ble Citroën ë-C4  med 1 512 registreringer og Peugeot e-2008  med 1 399 registreringer.  

- Kia ble for første gang det tiende mest kjøpte personbilmerket i Norge på OFV’s registreringsstatistikk. De ligger helt i front på elektriske biler, og treffer det norske markedet godt, kommenterer Frigstad.

Bertel O. Steen registrerte totalt 34 391 nye kjøretøy (37 397 i 2021). Markedsandelen ble:
-    13,7 prosent for personbiler (15,9 prosent)
-    34,4 prosent for varebiler (30,5 prosent)
-    10,5 prosent for lastebiler over 6 tonn (12,9 prosent)
-    23,9 prosent for buss (16,6 prosent)

Meget godt år for varebil

Bertel O. Steen er Norges største importør av varebiler. Den samlede andelen til konsernets merker endte på 34,4 prosent i 2022 (opp fra 30,5 prosent i 2021). Spesielt leverte Mercedes-Benz et meget sterkt år med 5 038 registreringer. Det gir en markedsandel på hele 17,8 prosent. En modell skiller seg spesielt ut, og med 3 256 registrerte Mercedes-Benz Vito i 2022, er dette modellen med desidert flest registreringer i varebilsegmentet i Norge. 

- Aldri før har det blitt registrert så mange nyttekjøretøy fra Mercedes-Benz på ett og samme år. Både Citan og Sprinter har vært gode bidragsytere, men ingenting slår Vito i 2022. I tillegg ser vi en betydelig økning av elektriske varebiler på veiene, og kan allerede i år glede oss til nye eCitan og eSprinter, sier Harald Frigstad.

Også Opel kunne notere en fin fremgang med 1 467 registreringer (1 157 registreringer i 2021). Varebiler fra Peugeot slet med lave leveranser fra fabrikken, noe som resulterte i registreringsnedgang mot fjoråret.

- Andelen elektriske varebiler av vårt salg økte fra 17 prosent i 2021 til 24 prosent i fjor. Dette er langt bak andelen for personbiler. Elektrifisering av nyttetransport er viktig for å få til det grønne skiftet. Vi er glade for at vi har produsenter som satser mye på elektriske varebiler, men må konstatere at leveransene av disse så langt har vært lavere enn ønsket. Dette er en situasjon vi jobber hardt med å forbedre i 2023, sier Frigstad.

Lastebil og buss

Bertel O. Steens markedsandel for lastebiler over 6 tonn ble 10,5 prosent mot 12,9 prosent året før. Segmentet over 6 tonn har gått tilbake 4,7 prosent sammenlignet med 2021 og endte på 4 288 enheter mot 4 501 enheter i 2021. Bertel O. Steen Lastebil og Buss leverte 432 Mercedes-Benz lastebiler og 24 Fuso i segmentet i 2022.

«Sprinter-segmentet» med tillatt totalvekt fra 3 501 kg til 5 999 kg, har hatt en økning i 2022 på 182 prosent versus 2021 (378 enheter i 2022 mot 134 enheter i 2021). Mercedes-Benz Sprinter utgjorde 145 enheter av disse, mot 76 enheter i 2021. 

Antallet nyregistrerte busser fra Bertel O. Steens merker endte på 143 kjøretøy i 2022, en nedgang på 24 prosent mot 2021.   

Egeneide forhandlere

Bertel O. Steen Detalj har 40 egeneide forhandlere. For 2022 endte omsetningen for disse på 14 482 millioner kroner, så godt som på linje med 2021 (14 890 millioner kroner). En intern overføring av verksteder til den nyopprettede enheten Bertel O. Steen Lastebil og Buss påvirker tallene noe mot 2021. Driftsresultat i forhandlervirksomheten endte på 338 millioner kroner (440 millioner kroner i 2021). Driftsmarginen ble 2,3 prosent (3,0 prosent). 

- Salget av nye biler har vært godt og endte opp med totalt 17 440 personbiler og varebiler i 2022, noe som er nest beste resultatet de siste fem årene. På bruktbilsiden har vi solgt noen færre biler enn i 2021, men både omsetningen og inntjeningen har vært bedre. Vi har lykkes godt i servicemarkedet og økt inntjeningen, sier Harald Frigstad.

Forsiktig start på 2023

Etter at det ble importert rekordmange biler til Norge i desember 2022 for å unngå avgiftsøkninger fra nyttår, har starten på 2023 vært svak. Antallet registrerte biler i januar endte på lave 1 860 biler - det laveste januartallet for førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge på 61 år.

For Bertel O. Steens del har også ordreinngangen vært lav i starten av året, men takten har tatt seg noe opp utover i februar. Salget av brukte biler har derimot vært bra og aktiviteten på servicemarkedet er på et godt nivå.

- Det er mange som merker økte kostnader knyttet til strøm, mat og renter. I tillegg har nye avgifter økt prisen på biler. Alt dette bidrar til en lavere salgstakt av nye biler enn tidligere. Vi tror at personbilmarkedet for 2023 vil ende i området 120 000 til 140 000 registreringer, altså godt bak rekordårene 2021 og 2022. Et lyspunkt er at produksjonssituasjonen virker å være i bedring, noe som betyr at vi raskere kan få levert ut bil til alle de kundene som har bestilt og som venter på sin nye bil med forventning. Transport og utlevering av bestilte biler har høy prioritet for oss nå, samtidig som vi jobber med den strategiske utviklingen til konsernet. Med en god portefølje av attraktive produkter er vi godt posisjonert til å fighte om markedsandeler også i 2023, sier Harald Frigstad.

Lørenskog, 7. mars 2023