Bertel O. Steen

Bilvirksomheten til Bertel O. Steen AS importerer og selger merkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Smart, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Fuso og Setra i Norge.

Fasit for bilvirksomheten i 2024 ble driftsinntekter på 17 373 millioner kroner, noe som er 3 582 millioner kroner lavere enn i 2023 (20 955 millioner kroner). Resultat før skatt ble -172 millioner kroner i 2024 (-388 millioner kroner i 2023).

Konsernet har en stram kostnadskontroll inklusive ansettelsesstopp. Ved utgangen av 2024 har konsernet redusert sine indirekte kostnader med 420 millioner kroner sammenlignet med 2022, og har som mål å forbedre dette ytterligere de neste årene.

Svakt nybilmarked

Nybilmarkedet i Norge har vært nede i en bølgedal de siste årene. Renteøkninger og dyrtid har vært viktige faktorer til et lavt nybilsalg i perioden. Med kun 128 691 registrerte personbiler ble 2024 så vidt bedre enn 2023 (opp 1,4 prosent).

- Vi ser at det var betydelig mer fart i salget vårt i andre halvår av 2024, og så langt i 2025 ligger vi godt foran fjorårets nivå. I februar noterte vi 13 prosent markedsandel for registrerte personbiler, noe som er en betydelig forbedring fra 2024. Dette er spesielt drevet av fremgang for merker som Mercedes-Benz, Kia og Peugeot, sier konsernsjef Harald Frigstad.

Det ble registrert 27 496 varebiler i 2024, noe som var det laveste antallet på over ti år. Bertel O. Steen er en av Norges største aktører på varebiler, og noterer at markedsandelen styrket seg utover året og endte på 24 prosent for 2024. Mercedes-Benz Vito var den mest solgte varebilmodellen.

- Varebil er et meget viktig område for oss, og vi sikter på enda høyere markedsandel i 2025. Vi ser blant annet med spenning på at Kia for første gang lanserer egen varebilrekke i Norge i år, og forventer at disse vil bite godt fra seg i markedet, kommenterer Frigstad.

Stabilt bra på verkstedene

Detaljvirksomheten, som inkluderer person- og varebilforhandlere fikk et driftsresultat på -20 millioner kroner i 2024, mot 19 millioner kroner for 2023. Også her er lavere nybilsalg hovedårsaken til omsetningsnedgang og et svakere resultat. Andre områder fortsetter å utvikle seg stabilt godt.

- På verkstedene er omsetning og resultat forbedret til tross for nedgang i bilsalget. Det er også positivt å notere at vi gjør det bra på skadevirksomheten. I tillegg har bruktbil nok et godt år og leverer gode resultater, kommenterer Harald Frigstad.

- Det er også verdt å notere at vår egeneide verkstedkjede Snap Drive leverer et godt resultat i 2024, sier Frigstad.

Forbedring i Importvirksomheten

Driftsresultatet til Bertel O. Steens importvirksomhet (inklusive delesalg) ble på 83 millioner kroner, noe som er en forbedring på 198 millioner kroner fra året før. Forbedringen skyldes i hovedsak noe bedre nybilmarginer og redusert kostnadsbase.

Lastebil- og bussvirksomheten noterte et godt resultat i 2024 og forbedret driftsresultatet fra 50 millioner kroner i 2023 til 93 millioner kroner for 2024.

Utsikter 2025

I en urolig verden har norsk økonomi stabilisert seg gjennom 2024. Det er fremdeles dyrtid og høye renter, men risikoen for enda høyere lånekostnader virker å være redusert. Det gjør det lettere for folk å investere i dyrere ting som for eksempel bil og bolig.

- Vi tror at nybilmarkedet i 2025 vil øke. Våre anslag er at det kan lande på cirka 140 000 personbiler og 30 000 varebiler. Det er tett opptil et normalt marked – og bedre enn de to foregående årene. Konkurransen er tøff, men vi har mange gode modeller å tilby kundene og har tro på at vi vil klare å løfte våre markedsandeler ytterligere, kommenterer konsernsjefen.

Lørenskog, 27. mars 2025