Et av verdens største talenter innen bilsport er Oliver Solberg. 16-åringen er allerede en utøver som leverer internasjonale topprestasjoner både i rally og rallycross. Bertel O. Steen vil ta del i den videre utviklingen av Oliver og overleverte torsdag en flunkende ny Peugeot 208 R2 løpsbil til det svensk-norske supertalentet.

Oliver Solberg mottok sin helt nye Peugeot R2 løpsbil fra Bertel O. Steen/PSA Norge 21. desember

Oliver Solberg anses for å være en av verdens beste førere i sin årsklasse, og han er allerede en etablert utøver. I 2017 vant 16-åringen to løp i RallyX Nordic og sølvmedalje sammenlagt i Supercars-klassen. Oliver Solberg kjørte rally på dispensasjon i det nasjonale mesterskapet i Latvia i inneværende sesong. Han fortsetter satsningen i Latvia også neste sesong, men ønsker i tillegg å kjøre løp i andre land som tillater dette for 16-åringer.

Bertel O. Steen ønsker å bistå i utviklingen av Oliver som sportsutøver, og ser flere muligheter i et slikt samarbeid.

– I en alder av 16 år høster Oliver allerede stor anerkjennelse, og er en utøver som vil sette preg på bilsporten fremover. Med denne avtalen får Bertel O. Steen mulighet til å knytte et tett samarbeid med Oliver og teamet hans, der konsernets fremtidssatsing, utvikling av talenter og våre lærlinger vil stå sentralt for oss, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen AS.

Bertel O. Steen AS/PSA Norge bidrar blant annet med en Peugeot 208 R2 løpsbil. Bilen ble overrakt Oliver på konsernets hovedkontor torsdag. Foruten hovedpersonen selv og hans foreldre Petter og Pernilla Solberg, var konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen AS og direktør Thorbjørn Myrhaug i PSA Norge (Peugeot, Citroën og DS) til stede.

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse, sier Oliver Solberg. – Å disponere sin egen rallybil blir spesielt og utrolig gøy. Det er moro at et stort bilkonsern som Bertel O. Steen har tro på meg. Jeg kan knapt vente med å ta bilen i bruk og gleder meg til 2018-sesongen, sier han.

Løpsbilen til Oliver Solberg er en splitter ny Peugeot 208 R2, levert fra Peugeot Sport i Frankrike. Bilen er en kraftplugg med en 1,6-liters motor som produserer 185 hestekrefter. Motoren er koblet til en femtrinns sekvensiell girkasse og har hydraulisk servostyring som gir god presisjon og tilbakemelding. Bilen leveres med full dele- og supportpakke som blant annet gjør det mulig å finjustere den til Olivers kjørestil, og ikke minst konvertere den frem og tilbake til grus- og asfaltoppsett.

– Dekoren til bilen har Oliver selv stått for. Vi synes bilen er blitt ordentlig tøff, sier Maarud.

Oliver er opprømt både over samarbeidsavtalen og bilen.
– Det er morsomt å få denne sjansen. Med bil og finansiell støtte blir alt litt mer ordentlig. Nå kan jeg virkelig satse, sier Oliver Solberg. Han er godt fornøyd med sin nye Peugeot 208, som nå skal klargjøres til første løp på nyåret.

Avtalen mellom Oliver Solberg og Bertel O. Steen ble formelt signert i oktober og strekker seg frem til utgangen av 2019.

Ved eventuelle spørsmål, vennligst kontakt:

Irene Schwabe, kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen AS: 900 80 044 / irene.schwabe@bos.no