Bertel O. Steen importerer biler fra tyske Daimler, franske Groupe PSA og koreanske Kia. Et begrenset utvalg av elektriske biler og plug-in hybrider medførte et vesentlig resultatfall for konsernet i 2018. Starten på 2019 har også vært krevende. Etter årets fire første måneder er salget av nye personbiler for Bertel O. Steen redusert med hele 33,2 prosent* sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. På samme tid har det norske personbilmarkedet hatt en vekst på 3,9 prosent. Som en konsekvens må konsernets kostnader tilpasses den nye situasjonen.

- Vi tar kraftfulle grep. Det er nødvendig og rigger oss bedre for fremtiden, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

– Vi tar kraftfulle grep. Vi skal redusere kostnadene gjennom omstilling og mer effektive driftsprosesser. Målet er å redusere driftskostnadene med 200 mnok inneværende år. I tillegg sikter vi på en reduksjon på rundt 200 årsverk gjennom 2019 som får full effekt i 2020. Med en årlig turnover på 10% vil ansettelsesfrys og naturlig avgang være effektive virkemidler. Vi kommer allikevel ikke unna oppsigelser, men tilstreber å holde dette så lavt som mulig. Det er nødvendig med en betydelig kostnadsreduksjon for å sikre nok kraft til den omstillingen vi er inne i nå, sier Bjørn Maarud.

Innovasjon og utvikling er satsingsområder
Bertel O. Steen har importert biler til Norge siden 1907. – Vi brenner for innovasjon og utvikling og satser på kvalitet, smarte tjenester og god service. Vår økonomi er solid, og vi er omstillingsvillige. Selv om det butter nå, har vi flere år bak oss med sterke resultater, minner Maarud om.

– Vi er i gang med å endre oss. Vi har rekruttert ny kompetanse for å utvikle nye digitale tjenester, og fortsetter den digitale transformasjonen av konsernet. Vi investerer i vår infrastruktur gjennom et nytt, toppmoderne logistikksenter på Berger og et flott forhandlerbygg på Lørenskog. Samtidig som vi gjør store investeringer for fremtiden, kutter vi der vi kan. Å bruke både gass og brems samtidig er krevende, men helt nødvendig i den transformasjonen vi er inne i nå, sier Maarud.

Elbiler kommer på rekke og rad
Et lyspunkt er at våre bil-leverandører nå lanserer mange flotte elektriske modeller som er på vei til det norske markedet. Rundt 13 000 kunder står på ventelister for Mercedes EQC, Kia e-Soul og e-Niro, DS 3 Crossback E-Tense og Peugeot e-208. Alt fra stor familie-SUV til mindre bybiler med god rekkevidde.

– Elbilene som kommer, løser likevel ikke alt. Selv med attraktive produkter på vei, vil ikke kampen om kundene bli enklere fremover når konkurransesituasjonen rundt elbiler normaliseres. Bemanningsjusteringen vi nå foretar, er nødvendig og riktig og vil bidra til at vi er bedre rigget for fremtiden – slik vi ser det nå, sier Bjørn Maarud.

*33,2 prosent er eksklusiv Opel som ble overtatt 1. desember 2018. Tallet inkluderer bruktimportert Kia Soul.

Lørenskog, 24. mai 2019