Bertel O. Steen har hatt en rolle i norsk samferdsel i en årrekke. Nye kollektivløsninger kan komme i fremtiden og Bertel O. Steen ønsker å ligge i forkant av utviklingen og å lære av fremtidsrettede prosjekter. Konsernet har derfor tilrettelagt for en Norgesturne med selvkjørende el-buss.

En morgenfrisk samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen sto 8. september klar på hovedkontoret til Bertel O. Steen på Lørenskog for å være med på den første turen med kjøretøyet i Norge. 

Selvkjørende buss

Konsulentselskapet Acando har fått pilot-bussen til Norge og sammen med Bertel O. Steen tilrettelagt for en Norgesturne med kjøretøyet. Bussen som har seks sitteplasser, skal kunne programmeres til å gå uten sjåfør i en fast rute mellom for eksempel et boligområde og en T-banestasjon.

Vil lære

Bjørn Maarud ønsket samferdselsministeren velkommen og forklarte om Bertel O. Steens motivasjon for å delta i prosjektet. 
– Vi er med på dette for å lære. Vi ser at denne type kollektivløsninger kan komme i fremtiden og ønsker å ligge i forkant av utviklingen.

Maarud understreker at Bertel O. Steen selger flere hundre busser i året og at den selvkjørende bussen ikke vil utkonkurrere verken tradisjonelle busser eller bussjåfører. 
– Når folk kan kjøre selvgående el-buss til eller fra bussholdeplassen, vil flere reise kollektivt, sier Maarud.

Robot på hjul

Franske Easymile har laget bussen som i realiteten er en robot på hjul. Sjarmtrollet har vært testet blant annet i fornøyelsesparker i Asia og i Finland testes den allerede sammen med annen trafikk.  

Avanserte sensorer

Bussen holder en toppfart på rundt 40 kilometer i timen. I trafikk vil den gå i ca. 20-25 kilometer i timen. Den er utstyrt med sensorer som stanser den dersom hunder, barn, biler eller annet kommer i veien. På grunn av begrensinger i veitrafikkloven må den selvgående bussen foreløpig ha en ansvarlig sjåfør som sitter på og holder vakt. 

Joystick

Samferdselsministeren fikk seg en prøvetur på Bertel O. Steens område på Lørenskog og var begeistret. 

– Dette er første gang vi opplever en selvkjørende buss her til lands og dermed er dette et lite stykke Norgeshistorie, sa Solvik-Olsen. Opplevelsen av bussen var svært bra. Den virker sikker, miljøvennlig og er helt klart en løsning for fremtiden, sa ministeren.     

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Bjørn Maarud

Bertel O. Steens prosjektansvarlig Are Borvik Knutsen kjørte ministeren i bussen ved hjelp av en joystick, ettersom vi ikke har programmert en egen rute på parkeringsplassen vår. I det første pilotprosjektet som er på Kongsberg, skal den imidlertid kunne gå av seg selv, med en ansvarlig sjåfør om bord.

Og til den som lurer på om Bertel O. Steen skal begynne å importere slike busser til Norge, svarer Bjørn at dette er et pilotprosjekt. Det blir spennende å se hva vi vil lære av det, så får vi ta slike avgjørelser etter hvert. 

Lørenskog, 8. september 2016