Toppscore til Mercedes-Benz i stor kundetilfredshets-undersøkelse
Mercedes-Benz noterte den høyeste scoren blant merkeforhandlere i bilbransjen i en kundetilfredshetsndersøkelse utført av Barcode Intelligence og Handelshøyskolen BI.
Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I år var det Vinmonopolet som ble best på tvers av alle bransjer med en tilfredshet-score på 85 poeng. For bilforhandlere noterer Mercedes-Benz en kraftig fremgang til 82,7 poeng, og topper rangeringen foran Toyota, Bilia og BMW. En score på over 80 poeng karakteriseres som "begeistrede kunder".
- Veldig gledelig
En teknisk årsak på rangeringen gjør at Mercedes-Benz ikke kåres til den «offisielle» vinneren i bilbransjen: På den offisielle rangeringen til Norsk Kundebarometer tar de bare med de ti mest registrerte bilmerkene i Norge, og på grunn av manglende tilgang på ladbare modeller i 2019 falt Mercedes-Benz ut av topp 10-listen på registreringer i OFV og endte på 13. plass. Men både Mercedes-Benz, Peugeot og Bilia på den «uoffisielle» lista er målt etter akkurat samme metodikk som de andre. På den totale listen over alle bedrifter som er målt kommer Mercedes-Benz helt oppe på 5. plass, rett bak Finn.no.
- Først og fremst er det veldig gledelig at Mercedes-Benz gjør så stor fremgang og får en meget bra score av kundene. For meg er det det aller viktigste. Det er gjort en meget bra jobb hos mange forhandlere for å klare en så stor fremgang, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz hos importøren Bertel O. Steen.
Om undersøkelsen
Norsk Kundebarometer måler tilfredshet med salg av nye og brukte biler, men ikke servicemarkedet hos merkeforhandlere. Poengene indikerer hvor tilfreds eller lojal kundene er til merkevaren, og kan ifølge Barcode/Norsk Kundebarometer karakteriseres etter følgende skala:
Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75 - 80 poeng = Svært fornøyde kunder
70 - 75 poeng = Fornøyde kunder
60 - 70 poeng = Likegyldige/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder
Fakta om Norsk Kundebarometer 2020
Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
(*) Bedriften inngår ikke i den offisielle NKB-målingen, men er målt etter samme metodikk av Barcode. Resultatene er derfor sammenlignbare.
http://www.barcode.as/kti-rating
Lørenskog, 14. mai 2020